Makale

Yeniden Yerleştirme Hizmeti-YYH( Outplacement) (23.04.2008)

yyhİşletmelerin iki temel amacı devamlılık ve karlılıktır. Hızla gelişen iletişim teknikleri, bilginin çabuk değişmesi ve çabuk elde edilmesi artık yeni bir kavram olan, “Küreselleşme” yi ön plana çıkarmıştır. Küreselleşme sonucu işletmeler artık yoğun bir rekat ortamında kendilerini bulmuşlardır.

Yoğun rekabet, işletmelerin sürekli kendilerini yenilemelerini, yeniden yapılanmalarını, birleşme ve satın almaları gündeme getirmiştir.

Bu durumdan çalışanlarda  nasibini almıştır. Örneğin 2003 yılında Ford, Belçika tesislerinden 3000 çalışanını, Almanya tesislerinden ise 1700 çalışanını işten çıkarmıştır. Renault ise 3100 çalışanının işine son vermiştir. Türkiye’de ise 2001 yılında yaşanan krizle birlikte, Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre yaklaşık 1 milyon 900 bin kişinin işine son verilmiştir.  

Son yıllarda işletmeler ekonomik, yeniden yapılanma veya başka nedenlerden dolayı işten çıkardıkları kişilere Yeniden Yerleştirme Hizmeti-YYH(Outplacement) uygulamaktadır. Bu uygulama sayesinde işletmeler, işten çıkardıkları kişilerin iş bulmasına, kendilerini tanımalarına, güçlü ve zayıf yönlerini ortaya çıkarıp gelişimlerine, özgeçmiş hazırlamalarına yardımcı olmaktadır. Ayrıca bu uygulama sayesinde işten çıkarılan kişilerin, güven tazelemelerine, etkili iş arama tekniklerini öğrenmelerine, streslerinin, korku ve kaygılarının azalmasına işletmelerce yardımcı olunmaktadır.

Uygulama ile işletmeler, işten çıkarılan kişilerin sadece özgeçmiş yazmasını amaçlamayıp, kişilerin yeni duruma adapte olmalarını, kariyer hayatlarını tekrar gözden geçirmelerini de amaçlamaktadır.   

YYH uygulaması ilk olarak, İkinci Dünya Savaşı sonrasında Amerikan Silahlı Kuvvetlerinde görülmektedir. Burada askerden terhis olan kişilere, iş arama teknikleri ile özgeçmiş hazırlama konularında danışmanlık hizmeti verilmeye başlanmıştır. Zaman içinde danışmanlık hizmetlerinin kapsamı da genişleyip, kişilerin kendilerini tanıyıp zayıf yönlerini geliştirme, stresle baş etme yollarını da içeren bir uygulama haline dönüşmeye başlamıştır.

YYH uygulamasının getirdiği olumlu katkılardan dolayı işletmeler bu uygulamaya çok sıcak bakmaktadır. YYH uygulamasının işletmelere sağladığı temel olumlu katkılar ise; uygulama sayesinde işten çıkarılan kişilerin işletme hakkında olumsuz konuşması engellenmesi ve çalışanların motivasyonlarını korumasıdır. Ayrıca uygulama, şirketin toplum önünde imajını koruyup, işten ayrılanların şirkete zarar verme olasığını azaltır. Bu uygulama ile işletmeler, çalışanlarına her zaman yanında oldukları imajını verip, çalışanların firmalarına olan güvenini arttırmaktadır.

Ülkemizde ise YYH son yıllarda gelişme içindedir. Örneğin 2001 yılında Garanti Bankası, Osmanlı Bankası’yla birleşirken 665 personeli işten çıkartmıştır. Çıkartılan personele İnsan Kaynakları tarafından YYH uygulamasıyla destek sağlanmıştır.

YYH uygulamalarında İnsan Kaynaklarına büyük sorumluluklar düşmektedir. YYH ülkemizde çok az bir uygulama alanı bulmakta, bu alanda firmaların atacağı birçok adım bulunmaktadır. En basiti işletmeler; danışmanlık ve özel istihdam bürolarıyla çalışarak, işten çıkarılan kişilerin gelişimlerine ve iş bulmalarına katkı sağlayarak, kişilerin bu süreci en az zararla atlatmalarını sağlayabilirler.